Regntur och biffar!

Idag hade vi tur, Ylva och jag. Eller ja, framför allt jag. Vi befann oss på Netto på Klostergården, ca 20 minuters gångväg hemifrån när vi såg inifrån kassorna att det började ösregna. Jag satte på regnskyddet på Ylvas vagn, men själv hade jag naturligtvis ingen regnjacka. Anders har tjatat på mig länge att jag borde köpa en, men det är liksom inte så roligt att shoppa regnjackor..... så mycket roligare att lägga pengarna på ett par nya jeans eller en snygg tröja. Regnjacka är mer ett nödvändigt (?) ont och sånt är aldrig kul att lägga pengar på (ungefär detsamma gäller toapapper). Så det har inte blivit av att jag köpt nån. Och så stod vi där, kollade ut på hällregnet och Ylva tyckte det var jättemysigt att ha en egen koja i vagnen. Slänger iväg ett sms till Andi att han har rätt, jag borde köpa en regnjacka. Men så slutar det helt plötsligt att regna! Det är nästan så jag blir religiös. Vi går i rask takt hemåt och förblir torra. Väl hemma uppackandes varor ser vi hur himlen öppnar sig igen. Har man tur, eller har man tur? Nån regnjacka behöver jag ju uppenbarligen inte iallafall, sålänge jag har Gud på min sida.

Igår gjorde jag världens godaste biffar. Hittade receptet i en viktväktarkokbok av alla ställen, och var lite skeptisk från början, men det blev som sagt väldigt gott. Och jag kan naturligtvis inte låta bli att dela med mig av det!

Ingredienser:
250 g nötfärs
2 zucchinier, rivna
1 morot, riven
1 stor gul lök, riven
2 vitlöksklyftor, pressade
1 röd paprika, urkärnad och hackad
2 tsk engelsk senap
2 skivor vitt bröd, smulade
1 ägg
2 tsk olja
salt och nymalen svartpeppar

Blanda alla ingredienserna utom oljan, och forma smeten till biffar. Hetta upp oljan i en stekpanna och stek några biffar i taget ca 3-4 min på varje sida, tills de är genomstekta.


Hur enkelt och gott som helst! Saftiga och smakrika. Ylva gillade dem också, vi åt dem med quinoa och keso till, men man kan ju lika gärna ha bröd och sallad till om man vill det och äta dem som hamburgare (vilket är tänkt i kokboken).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0